Udržitelný street food a problém gastro-obalů

5. 9. 2018

Udržitelnost je v gastronomii nejen nutnost – s ohledem na budoucnost našeho potravinového systému a to, v jaké podobě jej budoucím generacím zanecháme. Jedná se zároveň o velký trend, který se stále více promítá do různých odvětví veřejného stravování. Výjimkou není ani street food a food festivaly obecně, které s sebou tradičně nesou velké množství jednorázových obalů a tudíž kvanta odpadu. Protože i u stánku je prostor, jak svůj environmentální dopad snížit.

Česko aktuálně zažívá velký boom boje s jednorázovými plasty díky kampani Ministerstva životního prostředí #dostbyloplastu. Nejen že se o problematice plastového odpadu v kavárnách a restauracích začíná více mluvit a stále více lidí začíná upřednostňovat neplastové a biologicky odbouratelné obaly. Také hygienické předpisy už možná snahám neprodukovat odpad o chlup více rozumí a přimhouřily oficiálně oko nad take-away jídlem a nápoji do nádob přinesených zákazníkem. Potenciál pro street food bez plastů, a ideálně komplet bez odpadů, tady tudíž rozhodně je.

Jak se tedy dá jednat ekologičtěji právě u stánku?

Jedním z příkladů, jak to „jde lépe“ i u nás, je pražský Street Food Festival (SFF). Ten byl v roce 2014 vůbec první festival street foodu, který stánkařům nastavil absenci plastů jako zásadní podmínku účasti. Místo toho se snaží šířit myšlenku, že „nejlepší nádobí je žádné“ a „nejlepší street food je do ruky“. Taková přece myšlenka jídla na ulici původně byla – že se dá jednoduše popadnout a jít. V dnešní době však máme tendenci balit všechno – a často úplně zbytečně. Někdy stačí i drobná úprava pokrmu a obal prakticky ztratí svůj význam.

Výjimky však existují a i na ty jsou na SFF připraveni. Díky navázání spolupráce s prodejcem eko nádobí používají, když to nejde jinak, biodegradabilní materiály. Na akci navíc mají vždy nějaké eko nádobí v zásobě pro případ, že by některý z prodejců na vlastní výbavu zapomněl. Velkou výhodou je také spolupráce s Clubem Cross, kde se festivaly tradičně konají. Ten pro akci zajišťuje vratné kelímky, takže i nápoje mohou být plně bezobalové. A to, že to s bojkotem jednorázových plastů myslí na Street Food Festivalu opravdu vážně, dokazuje fakt, že ještě před začátkem akce obchází všechny stánkaře speciální dohled, který obaly pečlivě kontroluje.

Čtyři R

Dalších možností a opatření pro redukci odpadů je samozřejmě celá řada a jejich konkrétní reaizace se odvíjí příklad od příkladu. I zde však platí všeobecně omílané pravidlo REFUSE – REDUCE – REUSE – RECYCLE.

REFUSE neboli odmítnutí je základ. Odmítnout produkovat odpad se dá například prostřednictvím zákazu plastů jako v případě Street Food Festivalu nebo motivací zákazníků k tomu, aby si nosili nádobí a příbory vlastní.

REDUCE neboli snížení je krok číslo dva. Tam, kde odpad plně eliminovat nejde, by měl být snížen  opravdu na nezbytné minimum. Například pratelné, látkové (a tudíž znovupoužitelné) ubrousky se budou na festivalu používat asi obtížně. Ne každý zákazník však ubrousek nutně potřebuje a pravidlo „ubrousky pouze na vyžádání“ mohou snížit jejich spotřebu klidně více než na polovinu.

REUSE neboli opětovné využití je v současnosti asi nejpoužívanějším řešením a je to jedině dobře. Znovupožitelné, zálohované kelímky už fungují na nejednom festivalu a snad je jen otázkou času, kdy se objeví krabičky a kávové kelímky, fungující na podobném principu.

RECYCLE neboli recyklace je konečné stádium v případě, kdy se nic jiného s daným materiálem provést nedá. Třídění odpadu je samozřejmost, někdy se však i „upcyklovat“, neboli využít potenciální odpad na „vyšší“ produkt. Příkladem může být například výroba sklenic z prázdných lahví od vína. Samozřejmě záleží na produktu a typu odpadu, zrovna u street foodu má však upcyklace spíše nižší potenciál.

Jednorázové, a zejména plastové, gastro-obaly a nádobí jsou zkrátka problém a jejich eliminace je do budoucna, zdá se, jasný krok. Minimálně na půdě Evropské unie, která už se touto cestou začíná pomalu vydávat a u některých typů chystá jejich zákaz. Skvělou inspiraci jak se dá dělat festival ekologicky od A do Z, gastro-obaly nevyjímaje, navíc můžeme najít jen pár kilometrů za hranicemi. Slovenská Pohoda totiž patří co se ekologie týče mezi evropskou špičku a pro rok 2017 se dokonce může pyšnit vítězstvím v kategorii „Ekologické řešení“ na European Festival Awards. Boj s plasty a jednorázovými obaly je v současnosti stále na začátku – dá se proto předpokládat, že nás těch změn a inovací čeká ještě spousta.

Zdroj fotek: Facebook Street Food Festivalu